اصلی‌ترین تفاوت پیمانکار و کارگر، به تعریف شغلی آن‌ها بازمی‌گردد؛ به‌طورکلی پیمانکار فردی است که برای انجام یک کار در زمان مشخص با بودجه تعیین‌شده با کارفرما وارد قرارداد می‌شود. در مقابل، کارگر فردی است که برای انجام یک کار مشخص در قبال دریافت حقوق و مزایای مشخص به استخدام یک مجموعه درمی‌آید.

البته تفاوت پیمانکار و کارگر به همین مورد ختم نمی‌شود؛ یک مورد دیگر از تفاوت پیمانکار و کارگر در این است که پیمانکار آزادی عمل بیشتری نسبت به کارگر دارد؛ در قراردادهای پیمانکاری فقط نتیجه کار مهم است و برخلاف کارگر، پیمانکار وظیفه‌ای در قبال انجام کارها ندارد.

علاوه‌بر این، پیمانکار وظیفه تامین تجهیزات موردنیاز برای کار را شخصا بر عهده دارد، ولی تامین وسایل موردنیاز کار برای کارگران بر عهده کارفرما خواهد بود. همچنین، یک تفاوت دیگر پیمانکار و کارگر به مسائل مربوط به مالیات برمی‌گردد؛ نام کارگر در لیست حقوق و دستمزد یک شرکت قرار می‌گیرد و پرداخت مالیات حقوق و بیمه آن‌ها بر عهده کارفرما خواهد بود؛ بااین‌حال، پیمانکاران شخصا مسئول پرداخت مالیات و ارسال صورت های مالی به سازمان حسابرسی و امور مالیاتی کشور خواهند بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *