قرارداد عمرانی به نوعی از قرارداد می‌گویند که بر اساس فهرست قیمت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بسته شده و کل یا بخشی از بودجه از اعتبارات عمرانی دولتی تامین شده باشد. به‌طورکلی قراردادهای عمرانی به دو دسته اجرایی و مشاوره‌ای تقسیم می‌شوند که در قراردادهای اجرایی به مصالح و ماشین‌آلات نیاز است. در ادامه به بیان نرخ حق بیمه قراردادهای عمرانی اجرایی و مشاوره‌ای می‌پردازیم:

  • قراردادهای اجرایی عملیاتی: نرخ حق بیمه در قراردادهای عمرانی اجرایی مانند جاده، پل و سدسازی معادل ۶.۶ درصد بوده که پرداخت ۱.۶ درصد آن به‌عهده پیمانکار و ۵ درصد به‌عهده کارفرما است.
  • قراردادهای مشاوره‌ای و نظارتی: نرخ حق بیمه در قراردادهای مشاوره‌ای و نظارتی ۱۵.۶ درصد در نظر گرفته شده است. در این قراردادها، پیمانکار یا مشاور موظف به پرداخت حق بیمه معادل ۳.۶ درصد است و کارفرما باید ۱۲ درصد از حق بیمه را بپردازد.

در انواع قراردادهای پیمانکاری عمرانی پیمانکار فقط باید لیست نیروهای شاغل در قرارداد را ارسال کند و موظف به پرداخت حق بیمه نیست؛ بلکه کارفرما باید حق بیمه پیمانکاری را از صورت‌حساب یا صورت‌وضعیت کم کرده و به حساب تامین اجتماعی واریز کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *